bombers d'aeroport

Sí: seguretat a aeroports

Els aeroports són unes infraestructures complexes, on la seguretat és un dels pilars, sobretot al “costat aire” (zona d’aeronaus).

Amb el terrorisme com a motor, aquesta seguretat també s’ha estès al “costat terra”. I precisament la implantació d’aquesta seguretat ha grinyolat aquests dies, degut a un conflicte laboral que ha mostrat algunes de les vergonyes d’AENA.

Pel que fa al costat aire, és coneguda la tasca dels controladors aeris. No ho és tant la dels bombers d’aeroport.

La seva disponibilitat és un requisit imprescindible perquè un sol avió és bellugui per terra, s’enlairi o aterri.

Avui a Catalunya hi ha bombers d’AENA (Barcelona, Reus, Girona i Sabadell), i també d’una empresa privada per als dos aeroports de la Generalitat (Alguaire i La Seu). Fins fa un parell d’anys, el servei a Alguaire l’executava Bombers de la Generalitat.

Els bombers d’aeroport han d’estar acreditats i han de prestar un servei definit per estàndards internacionals. Es tracta d’un servei molt concret i alhora imprescindible.

camió bombers extnigint incendi

Si creiem en un sistema aeroportuari català amb un aeroport de Barcelona dins dels més grans d’Europa, si creiem que els altres aeroports poden ser complementaris i especialitzar-se, si creiem que hem ser molt bons en aquest sector, cal plantejar-nos com donar coherència global a la seguretat. També pels bombers d’aeroport.

Podem integrar els bombers d’aeroport al sistema d’emergències, o mantenir-los aïllats, dividits i precaritzats com estan ara.

 

Bombers per la Independència (ANC)

Article publicat també al web del Centre d'Estudis Estratègics de Catalunya el 3 de setembre de 2017